Simo Possakasta OX2:n tekninen päällikkö

heinäkuu 2, 2024, 14:00

Simo Possakka liittyi OX2:n teknisen ja kaupallisen hallinnoinnin tiimiin toukokuussa. Tuore tekninen päällikkö vastaa nyt Mörknässkogenin, Korkeakankankaan, Tyrinselän, Metsälamminkankaan ja Ykspihlajan tuulipuistoista.

Toiminnassa olevista tuulipuistoista huolehtivalla teknisen ja kaupallisen hallinnoinnin tiimillä on tärkeä tehtävä sujuvan energiantuotannon varmistamisessa. Possakan toimenkuvaan kuuluvatkin olennaisesti muun muassa tuulivoimaloiden tarkastukset ja suorituskyvyn seuranta.

“Voimaloiden toiminnan valvonnalla voidaan reagoida nopeasti esimerkiksi vikatilanteisiin, jolloin voimalat saadaan takaisin käyntiin mahdollisimman nopeasti”, Possakka kuvailee.

Teknisen päällikön tehtäviin kuuluu tarkastusten ja toiminnan seurannan lisäksi raportointi tuulipuistojen omistajille sekä voimaloiden huolto-organisaatioille. Myös tuulipuiston teiden ja muun infran kunnossapidon varmistaminen on osa roolia.

Possakka on aloittanut tuulivoima-alalla jo vuonna 2007. Uransa varrella hän on työskennellyt niin tuulivoimalavalmistajilla kuin tuulivoimaloiden valvonta- ja tarkastuspalveluita tarjoavassa yrityksessä. OX2:lle hän siirtyi tuulivoimala-asentajan tehtävistä, joita hän teki viimeiset kahdeksan vuotta. Koulutukseltaan Possakka on kone- ja automaatiotekniikan insinööri.

Uusi työ OX2:lla on Possakan tapauksessa tarkoittanut myös muutosta työympäristössä.
”Aiemmassa työssäni toimin ennen kaikkea tuulipuistoissa huolto- ja kunnossapitotöissä. Nyt olen saanut hypätä takaisin toimistotyön maailmaan. Tuntuma kenttätyöhön ei kuitenkaan onneksi katoa, sillä pääsen tasaisin väliajoin puistoihin tekemään voimalatarkastuksia”, Possakka kertoo.

OX2:n Oulun toimispisteellä työskentelevä Possakka kuvailee ensimmäisiä kuukausiaan uudessa tehtävässään onnistuneiksi. “Pitkä kokemukseni tuulivoima-alalla inspiroi minua ottamaan seuraavan askeleen urallani ja katsomaan alan työkenttää hieman eri näkökulmasta. Onkin ollut virkistävää aloittaa uudenlaisessa työnkuvassa ja päästä laajentamaan osaamistani”, Possakka pohtii.

OX2:n missio on lisätä uusiutuvan energian saatavuutta. Mistä saat itse energiaa työn ulkopuolella?

“Luontoharrastuksista, kuten metsästyksestä, kalastuksesta ja mökkeilystä. Lisäksi vaimo ja kolme lasta varmistavat, että työasioista pääsee irtautumaan vapaa-ajalla melkoisen helposti.”