OX2 ostaa merkittävän tuulivoimahankkeen LähiTuulelta

heinäkuu 2, 2019, 07:00

Uusiutuvan energian yhtiö OX2 ostaa suomalaisittain merkittävän tuulivoimahankkeen LähiTuulelta. Tuulivoimahankkeen projektioikeuksien myötä OX2:n tavoitteena on rakentaa 24 voimalan tuulipuisto Vaalan Metsälamminkankaalle.

Metsälamminkankaan hankkeen yhteenlaskettu teho tulee olemaan noin 150 megawattia. Voimaloiden vuosituotanto vastaa noin 80 000 kotitalouden keskimääräistä (5 000 kWh) sähkönkulutusta. Hanke sijoittuu Pohjois-Pohjanmaalle noin 120 kilometriä Oulusta kaakkoon.

”Metsälamminkangas on yksi suurimmista tuulivoimahankkeista Suomessa. Hanke vahvistaa asemaamme Pohjoismaiden johtavana tuulivoimatoimijana”, kertoo OX2:n maajohtaja Teemu Loikkanen ja jatkaa: ”Toimittajien kilpailutukset ja neuvottelut sähkönostosopimuksesta sekä rahoituksesta on jo aloitettu. Tavoitteemme on, että rakentaminen voidaan aloittaa ensi keväänä, jolloin voimalatoimitukset ajoittuisivat kesään 2021”.

Hankkeella on lainvoimainen osayleiskaava, joka mahdollistaa 24 tuulivoimalan rakentamisen. Tuulivoimaloiden suurin kokonaiskorkeus tulee olemaan noin 230 metriä, ja hankkeen maanomistajat ovat yksityisiä.

Metsälamminkankaan tuulipuisto liitetään kantaverkkoon Fingridin Vuolijoen sähköaseman kautta laajentamalla 32 kilometriä olemassa olevaa 110 kV johtokatua.

Hankkeen kehittäjä LähiTuuli Oy on tyytyväinen OX2:n kanssa syntyneeseen sopimukseen. ”Metsälamminkangas on alusta asti ollut meille erittäin tärkeä projekti, ja on upeaa nähdä sen siirtyvän nyt seuraavaan vaiheeseen. Meille on tärkeää, että kehittämämme puisto etenee aina sähköntuotantoon asti, ja tämä on ollut keskeinen asia myös uutta omistajaa valittaessa”, toteaa LähiTuuli Oy:n toimitusjohtaja Miika Pilli.

Tuulivoima Suomessa

Vuoden 2018 lopussa Suomen tuulivoimakapasiteetti oli 2041 megawattia ja tuulivoimaloita oli 698. Viime vuoden sähkönkulutuksesta tuulivoimalla katettiin noin seitsemän prosenttia ja sähköntuotannosta noin yhdeksän prosenttia.

Vuoden 2018 tuulivoimatuotanto Suomessa vastasi noin 300 000 eli joka neljättä suomalaista sähkölämmitteisen omakotitalon vuosittaista sähkönkulutusta.

Lähde: Suomen Tuulivoimayhdistys ry

OX2, maajohtaja Teemu Loikkanen, p. 050 373 6243, teemu.loikkanen@ox2.com
LähiTuuli Oy, toimitusjohtaja Miika Pilli, p. 050 505 5188, miika.pilli@tuulisaimaa.fi

OX2 kehittää, rakentaa ja hallinnoi uusiutuvaa energiantuotantoa. Yhtiö on 15 viime vuoden aikana noussut johtavaan asemaan laajamittaisen maatuulivoiman alalla toteutettuaan yli 2 GW:n edestä tuulivoimaa Pohjoismaissa. Lisäämällä uusiutuvan energian tuotantoa OX2 luo muutosta kohti kestävämpää tulevaisuutta. OX2:lla on toimintaa Ruotsissa, Norjassa, Suomessa, Puolassa, Liettuassa, Ranskassa ja Saksassa. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Tukholmassa, Ruotsissa. Liikevaihto vuonna 2018 oli noin 403 miljoonaa euroa. Lisätietoja osoitteesta www.ox2.com.

LähiTuuli Oy on täysin suomalainen, yksityisessä omistuksessa oleva yhtiö, joka kehittää ja omistaa tuulivoimaa eri puolilla maata. LähiTuuli on uusiutuvan energian asiantuntijapalveluita tarjoavan TuuliSaimaa Oy:n sisaryhtiö. LähiTuuli Oy perustettiin vuonna 2009 ja sen kotipaikka on Lappeenranta.